Tõlkinud Piret Kuusk, Tartu Ülikooli Kirjastus, 2013. Tõlgitud
1958 aasta inglise- ja 1959 aasta saksakeelsest (autori tõlge) väljaandest.
Teosed põhinevad loengutel, mille Heisenberg pidas 1955/1956 talvel St. Andrews
ülikoolis.
Asjatundlikult
Ja peenelt mõjub f-täht
Sõna alguses
Ja õigete küsimuste esitamine on ju sageli juba
rohkem kui pool teed probleemi lahendamiseni. [lk 16]
Klassikaline füüsika põhines eeldusel – või
hoopis illusioonil? -,et me saame maailma või vähemalt maailma osasid
kirjeldada ilma, et peaksime kõnelema iseendast. [lk 36]
Vahetu side Jumalaga leiab aset inimese
hinges, mitte maailmas, ja selle
probleemiga on inimmõtlemine kahe tuhande aasta jooksul pärast Platonit rohkem
tegelenud kui ühegi teisega. [lk 60]
Vahetevahel on oletus, et teatud lause on
mõttetu, viinud ajalooliselt tähtsate edusammudeni, sest on andnud võimaluse
luua mõistete vahele uusi seoseid, mis oleksid vastuolulised, kui lause oleks
mõttekas. [lk 68]
Täieliku loogilise selguse nõude külge
klammerdumine teeks loodusteaduse tõenäoliselt võimatuks. [lk 69]
Mõisted ei ole oma seotuses loodusega täpselt
defineeritud – olgugi et nad on täpselt defineeritud võimalike omavaheliste
seoste suhtes. [lk 85]
Teadlase esmaseks püüdluseks peab alati jääma
intellektuaalne ausus, samal ajal kui kogukond temalt sageli nõuab, et ta
teaduse muutlikkust arvestades vähemalt mõned aastakümned ootaks, enne kui oma
tavatarkusest erineva vaatekoha avalikkuse ette toob. Lihtsat lahendust sellele
probleemile arvatavasti ei ole – kui ainuüksi sallivusest ei piisa. [lk 127]
Klassikalises loogikas eeldatakse, et kui
väide on üldse mõttekas, siis peab kas väide või tema eitus tõele vastama. [lk
169]
Katsetes aatomisündmustega on meil tegemist
asjade ja asjaoludega, mis on niisama reaalsed kui ükskõik millised igapäevaelu
nähtused. Kuid aatomid ja elementaarosakesed ei ole samavõrd reaalsed. Nad
moodustavad pigem tendentside ja võimaikkuse maailma, mitte asjade ja asjaolude
maailma. [lk 173]
Arvatavasti võib üsna üldiselt väita, et
inimmõtlemise ajaloos on sageli kõige viljakam areng toimunud seal, kus on kohtunud
kaks erinevat mõtteviisi. [lk 174]
Nagu kõigil varasematel aegadel, nii tuleb
nüüdki kõigepealt endale selgeks teha, et see, mis ühele poolele paistab ajaloolise ja moraalse õigusena, võib teisele
poolele paista ebaõiglusena. [lk 178]
Pühakiri oli üles kirjutatud inimese poolt ja
seetõttu võis seal leiduda inimlikke eksimusi, loodus oli aga jumalikku tahte
vahetu avaldus. [lk 182, oli = 16 sajandil]
Me ei tohi oma silmi sulgeda asjaolu ees, et
suurel osal inimestest saab vaevalt olla korralikult põhjendatud arvamust
teatud üldiste ideede ja doktriinide õigsuse kohta. Seetõttu ei saa sõna „uskuma“ nende inimeste jaoks kunagi tähendada „millegi kohta tõde teadma“,
vaid seda saab ainult tõlgendada kui „midagi oma elu aluseks võtma. [lk 191]
Praktilise elu otsustustes ei ole peaaegu
kunagi võimalik kõiki poolt- ja vastuargumente läbi mõelda ning seetõttu tuleb
alati tegutseda ebatäieliku teadmisealusel. [lk 192]
Vajadus kasutada maailmast arusaamiseks
vaheldumisi täpset matemaatikakeelt ja ebatäpset tavakeelt tekitab lugematuid
eksitusi väärarusaamu, kuid Heisenbergi arvates kuulub taoline „kahekeelsus“
lahutamatult meie ja maailma vahekorra juurde [lk 213, Järelsõna, Piret Kuusk]
No comments:
Post a Comment